Att man ska hålla på med market research, på svenska ibland kallat för marknadsundersökningar, när man är ansvarig för ett sportlag kan ibland kännas som onödigt. Det är oftast företag som går in och gör marknadsundersökningar, för att få reda på vem deras kunder är och hur de bättre kan nå sina målgrupper. För dig som är ansvarig för ett lag, eller som håller på med mer översiktliga uppgifter vad gäller sport, till exempel om du som privatperson vill hitta de bästa oddsbonusarna och därmed behöver få lite extra information om lagen som spelar – läs igenom den här artikeln och ta sedan ställning till om market research är något för dig.

Dina fans är dina fans – eller?

Ett av huvudargumenten till att du som lag inte behöver göra någon undersökning på din marknad är att du redan vet precis vilken den är. Det är knappast en nyhet att de som går på matcher, köper merch av olika slag och följer ditt lag på sociala medier, troligtvis tillhör din målgrupp. Faktum är dock att det finns många som hejar på dig i det dolda, och som kanske hade kunnat bli en större tillgång till ditt lag bara du hade anpassat vissa aktiviteter till att locka in dem i värmen. Fördelarna är inte bara att du får in mer data om dina följare, du får också in ett bättre underlag för framtida samarbeten.

Glöm inte bort samarbetet

Det här är viktigt, och glöms ibland bort av stora lag och organisationer. I grund och botten vilar all sport, och definitivt alla lag, på det faktum att det finns personer där ute som hejar på dem. Det behövs säljas biljetter, matchtröjor och bussresor, det behövs skapas en kultur för att kunna bära fram laget i tuffa matcher och det behövs stöd för att kunna hantera både med- och motgångar.

Att kunna lägga fingret på vem det är som håller dig om ryggen kommer göra ditt lags samarbete med sina fans så mycket bättre. Enkla saker som vilken ålder dina fans är i, och var de bor någonstans, kan hjälpa dig till att fånga upp de som du inte når i dagsläget, och dessutom fördjupa dialogen med de som du redan är i kontakt med.

Hur gör man för att förstå sin marknad?

Det kan kännas som ett alldeles för stort projekt att börja gå in i dina sociala mediekanaler och lära känna varenda kotte som följer ditt lag – och det är det också. Som tur är finns det genvägar att ta till som gör att du kan skapa grupper inom din marknad, som också gör att du får en bättre översikt på den.

Ett verktyg som många företag använder är att de skapar olika personas för sina kunder, eller fans i ditt fall. Det handlar helt enkelt om att göra en person som kan representera exempelvis en målgrupp, en viss geografisk grupp eller en viss nivå av engagemang. Genom att rita upp några olika sådana här, beroende på vilka olika typer av fans du hittar när du börjar undersöka din marknad, kan du enkelt sammanställa de olika målgrupper som finns och bättre kunna börja förstå hur du ska kunna nå dem alla samtidigt.

Gå i deras skor

Ett annat handfast tips för dig som vill börja med marknadsundersökningar, är att gå ner på fansens informationsnivå och undersöka vilka kanaler de tar till sig nyheter och uppdateringar igenom. Det är inte värt att ha en fantastisk Twitter-feed om ingen av dina fans följer den, då kanske det finns andra verktyg som är värda mer.

Genom relativt små ingrepp kan du alltså få en bättre bild av vem dina följare är, och hur du kan anpassa dina strategier för att nå dem på bästa sätt.