Det finns en hel del klassiska missar vad gäller marknadsundersökningar, alla branscher inkluderat. För att både få lite tips om vad man absolut inte ska göra, och kanske få med sig en rolig anekdot, så har vi samlat några av våra absoluta favoriter bland de absolut största misstagen inom market research – någonsin.

Tandkrämen som började med frusna middagar

Colgate är en av världens största företag inom tandkräm, men det är inte alltid som det var tillräckligt för företaget. På 1980-talet var det någon inom organisationen som bestämde att förutom att leverera produkter för tandhygien, så skulle Colgate även sälja djupfrysta middagsrätter. Det fanns, under en ganska kort tid, middagar från Colgate i frysdiskarna, men det visade sig att det inte fanns något kundunderlag för dem. Det blev snabbt tydligt att alla associerade märket med tandkräm – och därigenom smaken av tandkräm – och kände sig inte direkt lockade till att köpa mat från samma tillverkare.

Netflix och deras Qwikster-misstag

Nu är det väl knappast någon som inte själv har ett Netflix-konto, eller som känner någon som har ett, och därigenom kan snylta på innehållet. Innan det slog igenom ordentligt med streaming så var Netflix ett amerikanskt företag som livnärde sig på att skicka ut DVD-filmer till sina kunder. Det var en slags prenumeration, där man betalade en månadsavgift och beställde hem filmer som kom på posten.

Internet blev en vattendelare för Netflix

När det blev tydligt att Internet skulle ta över mycket av DVD-filmernas marknad så bestämde sig Netflix att dela upp sin organisation i två – dels i Netflix, som skulle ha hand om streamingtjänsten, och dels Qwikster, som skulle fortsätta med att skicka ut DVD:s. Detta innebar i praktiken att de som hade ett konto hos Netflix plötsligt skulle behöva betala två månadsavgifter istället för en. Det tog inte lång tid innan Netflix fick backa bandet och gå tillbaka till att vara en och samma organisation.

Coca Cola misslyckas i kampen mot Pepsi

Till och med ett så väletablerat och rikt företag som Coca cola har lite skelett i garderoben vad gäller market research. Fighten mellan Cola och Pepsi är en av de mest klassiska i affärsvärlden, och har pågått i flera decennier. Under det sena 1970-talet gick det dåligt för Coca Cola, många av deras kunder hade övergått till Pepsi och dessutom var det många snabbmatskedjor som bytt ut sitt samarbete med Coca Cola till ett med konkurrenten.

För att kunna ta tillbaka förstaplatsen bestämde sig därför Coca Cola att introducera en helt ny läsk – kallad New Coke. Detta kanske inte hade varit ett så stort problem om de inte hade valt att samtidigt plocka bort den klassiska Colan från hyllorna. Kundernas missnöje kom direkt, och Coca Cola fick snabbt plocka tillbaka sin klassiker igen. New Coke bytte namn till Coca-Cola II och försvann slutligen ur sortimentet 2002.

Alla har dåliga dagar

Det som känns uppmuntrande med de här missarna är att alla företag, oavsett popularitet, kan grovt missförstå sina kunder och deras behov. Marknadsundersökningar är svåra och känsliga för förändring, och det gäller att hålla koll på vart vindarna vänder.