Vissa delar av affärsvärlden präglas av hög intensitet och blixtsnabb utveckling. Online casinomarknaden är ett av dessa områden. För att kunna positionera sig rätt och hitta en stabil nisch försöker de flesta spelbolag att erbjuda olika bonuskampanjer. Ser du till exempel ett uttryck som Videoslots Bonuskod, kan du hålla ögon och öron öppna. Koderna brukar leda till specialerbjudanden och är som sagt online casinonas försök till att få så många nöjda kunder som möjligt.

Den digitala spelbranschen är bara en del av affärsvärlden där den hårda konkurrensen präglar deras verksamhet. Vad kan ett företag göra för att vara uppdaterad branschens utveckling? Ett hett tips är att hålla koll på sina konkurrenter. Att följa konkurrenternas steg och utveckling handlar inte om att stjäla deras idéer, utan snarare att få inspiration och se nya vägar som kan förbättra ens egna verksamhet. 

Smarta val, optimala lösningar och expansion. Ja, allt detta går att uppnå med rätt strategi och varför inte få en kick av en konkurrent som redan bevisat sig vara en marknadsledare? Att titta på andra firmors val av tjänster, system, leverantörer och teambuilding är bara början. Konkurrenternas aktiviteter i sociala medier är utan tvekan ett pålitligt sätt att skapa sig en bild av dem. Att följa konton på Facebook, LinkedIn och Instagram kan ge en klar bild av vilka de är och vad de strävar efter.

Konkurrenterna kan boosta ert fokus

Det finns många och olika anledningar till varför man ska ha en bra inblick av konkurrenternas business. Först och främst kan du se vad ditt företag bör fokusera på och vad som du faktiskt kan låta bli att satsa pengar och kraft på. Konkurrenternas beteende kan ge en idéer och öppna vägar för nya möjligheter. Innehåll, bilder och utvald mediastrategi i sociala medier kan förbättra ens eget content, se nya målgrupper och ge en ny inblick i till exempelvis annonsering eller leadsgenerering.

Sist men inte minst kan nya synergieffekter hittas och startas. Det är aldrig fel att kontakta en konkurrent och erbjuda ett samarbete som kan leda till vinst för er båda.

Olika sätt att inte missa konkurrentens nästa steg

Att hålla ett öga på konkurrenternas publikationer i sociala medier är som det sades tidigare ett utmärkt sätt att informera sig om deras marknadsföring och strategiska val. Det finns flera olika verktyg för att göra detta, såsom Google Alerts som är kanske det mest populära. Verktyget ger dig chansen att övervaka specifika sökord och innehåll. Sätt gärna upp “alerts” när sökordet dyker upp i Google. När du gjort det kommer ett mail att skickas direkt till den angiven mejladress med en länk till det angivna begreppet. Sökord kan relatera till en viss bransch, konkurrenters namn eller en specifik produkt. Verktyget ger dig möjligheten att fånga upp trender, förbättra ditt innehåll och givetvis hitta inspiration.

Ett annat exempel är analysverktyget SEM Rush. Via ett gratiskonto kan du se hur konkurrenterna positionerar sig och vilka sökord som genererar mest trafik. Ett smart och enkelt sätt att följa konkurrenterna är att faktiskt prenumerera på deras nyhetsbrev. Många tänker inte på denna simpla metoden, men den är beprövad och informationsrik. Nyhetsbrevet kan fungera som en orienteringskarta över vad som fungerar i branschen och på så vis också vad du kanske bör satsa på. Kan du göra produkten eller tjänsten ännu bättre?