Vilken fokus har din marknadsundersökning? Med rätt hjälpmedel och verktyg kan du enkelt få reda på vilken typ av person som mest troligt kommer att klicka in på en länk som ComeOn bonuskod för att ha kul. Eller är du mer intresserad av vad dina kunder tycker om ditt företag och vad du kan göra bättre? Kanske du behöver ett sätt att hålla koll på konkurrenten. När du vet vad du är ute efter så kan du lätt välja rätt verktyg.

För enkelhetens skull så kan vi säga att det finns två övergripande kategorier värda att hålla koll på:

  • Din kund och målgrupp
  • Din konkurrent och marknaden

Digital marknadsundersökning som berättar om kundens behov

Ett bra företag lyssnar på sina kunder! Google Tag Manager hjälper dig att hålla koll på hur många som klickar på en specifik knapp eller länk på din hemsida. Kombinerat med Google Analytics, där du kan se vilken typ av person det är som klickar, så har du en riktigt bra start. Då kan du få reda på ungefär vilken ålder som helst besöker din webbsida och vad de är intresserade av. Googles produkter är också helt gratis att använda, vilket är en klar fördel.

Hojtar kan hjälpa dig med samma sak, men i större skala. Med Hojtar kan du se exakt hur kunden rör sig på din hemsida, bokstavligen. Du kan se hur musen rör sig över hemsidan och vad besökaren klickar på, vad som inte intresserar och om de läser texten eller bara scrollar förbi. Då ser du snabbt var din hemsida behöver förbättras. Du kan också be kunden ge feedback, genom att snabbt klicka i hur de upplever hemsidan. Du kan använda en gratisversion, eller betala en mindre summa för att få uppgraderingar och fler funktioner.

Fråga kunden vad de tycker

Enkäter är ett fantastiskt sätt att på sätt och vis prata direkt med kunden. Istället för jobbiga samtal när personen inte är redo eller har tid, så kan du enkelt skicka ut en enkät som de kan fylla i själva när de sitter på pendeltåget eller hemma i soffan. Verktygen för att skapa enkäter är oändliga. Några riktigt populära och gratis val är SurveyMonkey och EasyQuest.

För att skicka ut dina enkäter kan du använda dig av Mailchimp. Det är gratis upp till 2000 utskick – en riktigt bra deal. 

Så håller du koll på konkurrenten och marknaden

Ett bra sätt att veta hur du själv ska utveckla ditt företag, din webbplats är att hålla koll på vad konkurrenten har och inte inte. Med hjälp av BuiltWith och SEMrush kan du analyserar dina konkurrenters webbplats. Till exempel kan du se vilka nyckelord de använder.

Google Trender kan hjälpa dig att se vilka ord som trendar. Den talar om för dig hur ofta ett nyckelord söks på. Supersmart verktyg för att göra din hemsida mer sökvänlig. Google Keyword Planner är också bra på det området. Du kan se vilka nyckelord som trendar för just din verksamhet.

Det finns som sagt många verktyg att använda när du ska göra en undersökning. Hoppas att du med hjälp av de här verktygen kan få fram just den information som du behöver.